Strażacka obstawa Mistrzostw Europy

03.07.2010 r. w sobotę w amfiteatrze Kamienia Pomorskiego uroczyście rozpoczęto największą imprezę żeglarską w Polsce – NIVEA IODA Mistrzostwa Europy w klasie Optimist. O tytuł mistrza rywalizuje 247 młodych żeglarzy z 42 krajów całego świata. Wśród startujących ekip poza reprezentacjami krajów europejskich na starcie pojawiły się ekipy z tak odległych zakątków jak Kanada, Japonia, Nowa Zelandia, Argentyna, Brazylia, Australia czy Stany Zjednoczone. W zabezpieczeniu regat bierze udział nasza jednostka, codziennie wodujemy naszą łódź, swoim nowym pontonem pływają także strażacy z OSP Trzebiszewo.

Wypadek i kolizja – duża i mała robota

02 lipca 2010 r. godzina 13:49 strażaków podrywa na równe nogi dzwonek alarmu. Dwa wozy bojowe wyruszają do wypadku drogowego, pierwszy jedzie lekki samochód ratownictwa drogowego, drugi to średni gaśniczy na okoliczność pożaru i wybuchu paliwa. Za wsią Strzeżewo na skarpie poza drogą stoi rozbity Ford Scorpio, po uderzeniu w drzewo blachy uwięziły nogi kierowcy. Zespół ratownictwa medycznego przystąpił już do udzielania pomocy, teraz czas aby strażacy wykonali dostęp do uwięzionych pod kolumną kierownicy stóp. Najpierw przy pomocy rozpieraka hydraulicznego wyważono zakleszczone tylne drzwi za kierowcą, następnie nożycami przecięto środkowy słupek. Poszkodowanego widać jak na dłoni, przez szyberdach medycy nurkują do wnętrza pojazdu aby lepiej zaopatrzyć rannego. Teraz przyszła kolej na rozpierak kolumnowy przy pomocy którego odsunięto przygiętą kolumnę kierownicy – jest dostęp informuje lekarz. W miejsce ciężkiego sprzętu pojawia się deska ratownicza na którą przesuwany jest kierowca. Najpierw przeniesienie na równą powierzchnię w celu wykonania niezbędnych opatrunków – liczą się każde ręce, ktoś musi trzymać kroplówkę, wszystkie ruchy każdego ratownika muszą być bardzo skoordynowane, poszkodowany musi mieć komfort i przekonanie, że znalazł się w dobrych rękach. Wreszcie jest decyzja przeniesienia do karetki i wyjazdu do szpitala. Teraz strażacy sprawdzają wycieki płynów eksploatacyjnych i akumulator – nie muszą go rozłączać – w momencie zderzenia z drzewem został wyrwany z komory silnika i leży nieopodal w trawie jakby ktoś wcześniej go wyjął. Strażacy odjeżdżają a Policjanci zostają, teraz na spokojnie wykonują swoje czynności: pomiary, ustalenia i badania przyczyn wypadku. W drodze do remizy strażacy natrafiają na ulicy Wolińskiej na kolizję dwóch samochodów osobowych. Policjanci podejmują decyzję udrożnienia skrzyżowania, teraz trzeba uprzątnąć asfalt z resztek potłuczonych plastików oraz zebrać olej, który wyciekł ze skrzyni biegów – do tego służy sorbent przypominający sypki, lekki piasek w który wsiąkają oleje i paliwa. Na szczęście dla kierowców skończyło się na strachu, ich pojazdy nie zostały mocno poturbowane. Minęła równo godzina kiedy wozy bojowe wróciły do swoich garaży, dzień jednak się jeszcze nie skończył.

Wypadek z udziałem pieszych

02 lipca 2010 r. o godz. 7:51 strażacy z Jednostki Ratowniczo Gaśniczej w Kamieniu Pomorskim wyjechali do wypadku drogowego w Międzywodziu. Na ulicy Warszawskiej doszło do zderzenia samochodów osobowych WW Golf z Hyundayem. Pierwszy z pojazdów został wyrzucony na lewy chodnik gdzie potrącił kobietę z dzieckiem a następnie uderzył w drzewo. Kierowca WW Golfa doznał niewielkiego urazu głowy a kobieta z dzieckiem po udzieleniu pierwszej pomocy została przewieziona do szpitala Karetką Pogotowia. W obsłudze zdarzenia uczestniczyła OSP Dziwnów. Przyczynę wypadku bada policja.

Wapnica – Bezpieczne Wakacje w Złotej Rybce

Dzieci wyjechały na letni wypoczynek, prawie stuosobowa grupa przybyła z Opola do Wapnicy koło Międzyzdroi, rozlokowali się w Ośrodku Wczasowo Kolonijnym Złota Rybka, o ich bezpieczeństwo zadbał kpt. Krzysztof Przydryga nadzorując przygotowanie budynku do wymagań przeciwpożarowych. Dzisiaj przyszła kolej na wesołą pogadankę przypominającą o zachowywaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa na terenie ośrodka, w lesie, nad wodą, itp. Aby czas się nie dłużył wykorzystaliśmy hełm i rękawice aby lepiej uzmysłowić czyhające na nas zagrożenia. Dwa strażackie wiersze i kilka pożarowych historii złapały uwagę nie tylko dzieci, opiekunowie stwierdzili, że ilekroć słuchają takich prelekcji to zawsze mogą wyłowić coś nowego z zasad udzielania pierwszej pomocy. Prowadząc szkolenie ściśle współpracujemy z ratownikiem WOPR-u Mirkiem Śliwińskim z Opola. Jest on nauczycielem, członkiem miejscowej OSP prowadzi też Opolską Szkołę Pływania, jego córka Paulina wzorując się na swoim tacie ukończyła już Kurs Młodszego Ratownika i z dumą nosi firmową koszulkę i czapeczkę ratownika. Zaraz po szkoleniu dzieci autobusami pojechały wprost na plażę.

           

Międzyzdroje – pożar na “Zapiecku”

29.06.2010 r. godz. 8:06 na promenadzie w Międzyzdrojach doszło do pożaru w restauracji „Zapiecek”. Intensywny dym przedostawał się do innych pomieszczeń kompleksu gastronomicznego. Właściciele obawiali się, że ogień może ogarnąć cały kompleks. Strażacy stwierdzili, że źródłem zadymienia jest piec do piccy opalany drewnem, jego metalowy komin został zaizolowany wełną mineralną i obudowany elementami drewnianymi. Jak zwykle temperatura powoli przeszła przez warstwę izolacji i zapaliła drewno (w takich warunkach temperatura zapalenia drewna jest mniejsza od 1000C), niedobór tlenu sprawił, że nie doszło jeszcze do spalania płomieniowego a żar wydzielał duże ilości gęstego dymu. Aby dostać się do źródła pożaru strażacy musieli wejść do przestrzeni pomiędzy stopem a dachem. Aparaty oddechowe umożliwiały pracę w dymie lecz zerowa widoczność wymusiła decyzję wycięcia czterech otworów w dachu w celu oddymienia. Do przecięcia blachy a następnie desek pokrytych papą strażacy użyli najpierw motorowej piły do cięcia stali a następnie łańcuchowej piły do drewna, nieoceniona pomoc stanowiło także ręczne narzędzie do wyważania Hooligan. Sytuacja na początku akcji wyglądała dosyć groźnie lecz dzięki szybkiemu zaalarmowaniu oraz sprawnej akcji nie dopuszczono do rozprzestrzenienia się ognia poza obudowę komina. Najwięcej czasu zajęło strażakom dokładne dogaszenie i sprawdzenie poddasza. Akcja zakończyła się o godzinie 10:45, udział brały 2 jednostki JRG i OSP Lubin.

           

28 czerwca 2010 r. – seria wypadków drogowych.

Kodrąbek godz. 14:20 samochód osobowy Mazda jadąc z nadmierną szybkością zjechał z łuku drogi i uderzył w drzewo. Poszkodowanego kierowcę Karetką pogotowia odwieziono do szpitala w Świnoujściu.
Wrzosowo godz. 17:40 samochód osobowy Opel wymusił pierwszeństwo na motocykliście. W wyniku zderzenia kierowca motocykla doznał między innymi otwartego złamania ręki. Pogotowie Ratunkowe odwiozło poszkodowanego do Gryfic.
Golczewo godz. 18:47 młody kierowca jadąc z nadmierną szybkością na łuku drogi został wypchnięty siłą bezwładności na lewy pas ruchu, gwałtowny manewr powrotu na swoją część drogi doprowadził do zjechania prawymi kołami na prawe, obniżone pobocze. Rozpaczliwa chęć powrotu na drogę i tylny napęd jego Mercedesa doprowadziły do wyrzucenia auta na lewe pobocze, pojazd ściął małe przydrożne drzewko na wysokości metra,  pokonał rów i zatrzymał się na płocie ogródków działkowych. Przed przyjazdem Pogotowia Ratunkowego pierwszej pomocy przedmedycznej poszkodowanemu kierowcy udzielili strażacy z OSP Golczewo.

Ćwiczenia Posejdon 2010

Dnia 22.06.2010 r. na redzie portu Świnoujście pojawia się statek m/s POSEJDON 2010 i zgłasza zamiar wejścia do portu. Zaniepokojenie służb kontroli ruchu statków wzbudza  rozbieżność pomiędzy  danymi z automatycznego systemu AIS i informacjami podanymi przez załogę. Kuter wysłany przez Morski Oddział Straży Granicznej w celu kontroli zostaje ostrzelany z broni maszynowej. Wkrótce okazuje się, że statek opanowany został przez grupę terrorystów którzy grożąc wysadzeniem jednostki wraz z jego załogą w pobliżu instalacji portowych żądają miliona dolarów w gotówce oraz uwolnienia i dostarczenia na statek sześciu groźnych przestępców.
W takich okolicznościach rozpoczęły się ćwiczenia „Współdziałaniu służb administracji państwowej z formacjami MSWiA i MON w obliczu ataku terrorystycznego na statek i obiekty portowe”. Ideą ćwiczenia było sprawdzenie istniejących i ewentualne wypracowanie lepszych procedur współdziałania formacji i instytucji odpowiedzialnych za szeroko pojęte bezpieczeństwo publiczne.
Coraz większy ruch turystyczny oraz planowana rozbudowa portu w Świnoujściu skłoniły Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie do zainicjowania ćwiczeń zawierających wiele trudnych elementów jak udaremnienie ataku terrorystycznego na instalacje portowe, uprowadzenia zakładników, skażenia wód terytorialnych niebezpiecznymi substancjami. W ćwiczeniu aktywnie uczestniczyła jednostka „Grom”, Policja (w tym antyterroryści i patrol wodny), saperzy, chemicy i okręty Marynarki Wojennej, studenci i załoga statku szczecińskiej Akademii Morskiej, Państwowa Pożarna, służby Urzędu Morskiego oraz przedstawiciele Straży Granicznej, Urzędu Wojewódzkiego, Ministerstwa Infrastruktury, a także ABW. Gościny i wsparcia logistycznego udzielił Starosta Kamieński.
O świcie grupy szturmowe unieszkodliwiły terrorystów i odbiły zakładników, chemicy zneutralizowali niebezpieczne substancje, saperzy rozbroili ładunki wybuchowe, poszkodowani zostali przetransportowani na ląd i do szpitala a kierownictwo ćwiczenia i dowódcy grup przystąpili do wstępnego podsumowania wspólnych działań. Docelowo, szczegółowa analiza wielu nieścisłości i luk prawnych a także konfliktów kompetencyjnych pomiędzy uczestniczącymi w ćwiczeniu instytucjami i formacjami zostanie przedstawiona Ministrowi Infrastruktury. Okazuje się bowiem, że to właśnie, a nie braki w sprzęcie, czy wyszkoleniu mogłoby być przyczyną dramatycznego rozwoju zdarzeń, gdyby taka sytuacja wydarzyła się naprawdę. Likwidacja takich „zacięć” było głównym celem ćwiczenia.